Na czym polega sprzedaż impulsowa i jak zorganizować ją w swoim sklepie?

1 mar 2024

Sprzedaż impulsowa jest jednym ze sposobów na zwiększenie wartości każdego paragonu, a tym samym podniesienie obrotów sklepu. Szczególnie dobrze sprawdza się w sklepie spożywczym. W jaki sposób działa i jak ją zorganizować, by była skuteczna? Zebraliśmy garść wskazówek!

 

Zakupy impulsowe – jak to działa?

 

Wybierając się na zakupy większość klientów ma w miarę sprecyzowaną listę rzeczy, które powinny znaleźć się w ich koszyku. Nie jest jednak rzadkością, że oprócz wstępnie zaplanowanych produktów pojawiają się w nim dodatkowe artykuły, które trafiają tam często na samym końcu procesu zakupowego – tuż przy kasie. Zazwyczaj są to różnego rodzaju słodycze – batoniki, wafelki, lizaki, małe opakowania żelków czy cukierków – a także gumy do żucia, lody czy napoje. Wszystkie wymienione można zaliczyć do grupy produktów impulsowych, czyli takich po które klienci sięgają pod wpływem spontanicznej decyzji. Znaczący wpływ na jej podjęcie ma ich niska cena, która nie przekracza zwykle kilku złotych, stanowiąc niewielki procent ogólnej wartości paragonu. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że zazwyczaj produkty z tej kategorii charakteryzują się wysoką marżą, dzięki czemu ich sprzedaż przynosi relatywnie wysoki zysk, a więc realnie wpływa na wzrost dochodów sklepu.

 

Produkty impulsowe a ekspozycja sklepowa. Gdzie umieścić produkty impulsowe?

 

Jednym z najważniejszych elementów sprzedaży impulsowej jest właściwa ekspozycja produktów impulsowych. Najlepszym do tego celu miejscem jest strefa kas, czyli obszar, gdzie finalizowane są zakupy. Dlaczego? Co najmniej z kilku powodów:

  1. Oczekiwanie na skasowanie produktów przez kasjera daje klientom czas na przyjrzenie się ofercie, która znajduje się w zasięgu wzroku i dorzucenie dodatkowych produktów,
  2. Nawet bardzo zdyscyplinowani klienci, którzy wpadają do sklepu „po jedną rzecz”, nie mogą pominąć tego etapu procesu zakupowego, więc jest to ostatnia szansa, by skłonić ich do większych zakupów,
  3. Klienci przyzwyczajają się do tego, że w strefie kas znajdą określone produkty i niekiedy wchodząc do sklepu kierują się wprost tam w poszukiwaniu określonego asortymentu, np. gum do żucia. Oczywiście, produkty impulsowe mogą pojawiać się także w innych miejscach sklepu. Dotyczy to zwłaszcza artykułów objętych promocją, jednak największą skuteczność tego rodzaju sprzedaży odnotowuje się właśnie w strefie kas.

 


 

Jak eksponować produkty impulsowe, by osiągać wysoką sprzedaż?

 

Nie tylko miejsce ekspozycji produktów impulsowych ma znaczenie, ale również sposób ich zaprezentowania. Podstawową zasadą jest ułożenie ich w taki sposób, by były dobrze widoczne, wręcz „przyciągały wzrok”. Istotny jest w tym przypadku kolor opakowań – im bardziej intensywny, tym większa szansa, że zwróci uwagę klientów.

Drugim istotnym elementem jest schludność ekspozycji. Ważne jest, aby była czysta i uporządkowana. Produkty powinny być ułożone równo z wyraźnie widocznymi etykietami, by łatwiej było zlokalizować konkretny produkt. Trzeba również zadbać o prawidłowe oznaczenie cenami, by klient nie musiał długo szukać tej właściwej i szybko podejmował decyzję o zakupie.

Kolejny aspekt to systematyczne uzupełnianie asortymentu – trzeba zadbać, żeby ekspozycja cały czas była pełna, a jej zawartość adekwatna do etykiet cenowych znajdujących się na półce. Warto też zwrócić uwagę klientów zaznaczając aktualne promocje lub przypominając im o różnego rodzaju świętach i gromadząc przy kasie produkty dopasowane tematycznie.

 

 

Wyposażenie sklepu przydatne w sprzedaży impulsowej

 

Zasady organizacji sprzedaży impulsowej łatwiej jest zrealizować dysponując odpowiednimi meblami sklepowymi, które umożliwią odpowiednią ekspozycję produktów. Idealnie sprawdzą się w tym zadaniu lady kasowe RAPA z linii SiX - LK-SiX, LK-SiX/X i LK-SiX IMPULS, które nie tylko pozwalają na atrakcyjną prezentację artykułów impulsowych, ale także na elegancką i spójną aranżację strefy kasowej. Poszczególne modele lad kasowych można dowolnie łączyć, tworząc estetyczną i funkcjonalną przestrzeń do obsługi klienta.

 

 

 

Innym rodzajem wyposażenia pomocnym w skutecznej sprzedaży impulsowej są niewielkie regały chłodnicze POS-A. Można w nich umieścić produkty wymagające chłodzenia, takie jak gotowe kanapki, sałatki czy desery, a także napoje w butelkach i puszkach. Stosunkowo nieduży rozmiar pozwala na swobodne ustawienie ich w pobliżu kasy zarówno w małym, jak i wielkopowierzchniowym sklepie.


 

 


 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mebli i urządzeń RAPA przeznaczonych do sprzedaży impulskowej skontaktuj się z naszym Działem Obsługi Klienta pod numerem 81 742 53 10 lub napisz na adres: rapa@rapa.lublin.pl. Chętnie udzielimy odpowiedzi na każde pytanie!


 

 

 

 

Controllare anche